|
Wyszukaj w treści serwisu: Ładuję wyszukiwarkę |
Informator Komisji Naukowej Izby Notarialnej w Łodzi nr 12/2010 (21)
PROJEKTY AKTÓW PRAWNYCH
1. HIPOTEKA PO NOWELIZACJI POZYTYWY I NEGATYWY
Przepisy o hipotece znowelizowane przez ustawę z 26 czerwca 2009 roku o zmianie ustawy o księgach wieczystych i hipotece oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 131, poz. 1075) wejdą w życie 20 lutego 2011 roku. Celem wprowadzenia ustawy jest możliwość bardziej elastycznego i efektywnego sposobu zabezpieczenia wierzytelności pieniężnych. O zmianach wypowiedział się notariusz, były sędzia sądu wieczysto księgowego - Piotr Siciński. Uważa on bowiem, że nowa hipoteka ma być zbliżona do dzisiejszej hipoteki kaucyjnej i będzie mogła zabezpieczać jedną lub więcej wierzytelności przysługujących temu samemu wierzycielowi, również wierzytelności przyszłe o nieustalonej wysokości. Przepisy natomiast nadal będą rozróżniać hipotekę ze względu na sposób jej ustanowienia, czyli przymusową i umowną. Jednakże sama likwidacja dotychczasowej hipoteki zwykłej pozbawia wierzycieli prostego i skutecznego zabezpieczenia rzeczowego. Ustawodawca uzasadnił likwidację hipoteki zwykłej tym, że dotychczas w przypadku ustanowienia niewłaściwej hipoteki skutkuje to tym, że w ogóle nie dochodzi do ustanowienia zabezpieczenia i nie ma pewności obrotu prawnego. Nowa hipoteka ma umożliwić ponadto – zdaniem ustawodawcy – jednoznaczne uregulowanie kwestii hipotecznego zabezpieczenia roszczeń o świadczenia uboczne. Z tymi poglądami Piotr Siciński również się nie zgadza, gdyż biorąc pod uwagę bardzo małą liczbę oddalonych przez sądy wniosków o wpis hipoteki oraz procesów o uzgodnienie księgi wieczystej opartych na zarzucie ustanowienia hipoteki niewłaściwego rodzaju nie widać, by w praktyce istniał tego typu problem. Co oznacza, że wierzyciele i dłużnicy nie mają kłopotów z rozróżnieniem hipoteki przymusowej i umownej.
Nie ma też powodu, by rezygnować z hipoteki zwykłej, dlatego, że w ten
sposób zostanie uregulowane jednoznacznie zabezpieczenie świadczeń
ubocznych, w tym odsetek. Ustawodawca mógł uzupełnić art. Ponadto wraz z hipoteką umowną zniknie też rękojmia oraz domniemanie istnienia zabezpieczonej wierzytelności, dzięki któremu to domniemaniu wierzyciel może – w dotychczasowym stanie prawnym – uczestniczyć w podziale sumy uzyskanej z egzekucji bez konieczności przedstawienia tytułu wykonawczego. Ustawodawca uzasadniał to tym, że i rękojmię, i domniemanie stosuje się bardzo rzadko. Tego typu argument jest wątpliwy, idąc bowiem tym tokiem rozumowania, powinno się także zlikwidować rękojmię wiary publicznej ksiąg wieczystych (chroniącej nabywcę, który kupił nieruchomość od nieuprawnionego). W dobrze funkcjonującym państwie prawa rzadko kiedy korzysta się bowiem z tej rękojmi. Ustawa po nowelizacji mocno faworyzuje banki w zakresie zabezpieczeń hipotecznych. W kontekście równego traktowania podmiotów w obrocie cywilnym ustawa nadaje dodatkowe znaczenia przyznanym im przywilejom. Domniemanie wierzytelności nie jest bowiem potrzebne tylko im, mogą one bowiem wystawiać bankowe tytuły egzekucyjne. Pozostali wierzyciele natomiast już w tak dobrej sytuacji nie są. · INSTYTUCJA DOBROWOLNEGO PODDANIA SIĘ EGZEKUCJI
Ustawodawca uznał, że likwidacja domniemania istnienia zabezpieczonej
wierzytelności nie powinna być zbyt dotkliwa z punktu widzenia
wierzyciela hipotecznego, gdyż może on uzyskać tytuł wykonawczy bez
konieczności prowadzenia postępowania sądowego przeciwko właścicielowi
obciążonej nieruchomości. Chodzi o instytucję dobrowolnego poddania się
egzekucji, o której mówi art. Likwidacja tego domniemania osłabi hipotekę, wierzyciel będzie żądał, oprócz ustanowienia hipoteki, dodatkowego zawarcia umowy w formie notarialnej o dobrowolnym poddaniu się egzekucji, z czym wiążą się dodatkowe koszty notarialne za sporządzenie oświadczenia zawierającego zgodę właściciela nieruchomości na dobrowolną egzekucję.
· PCC Przy okazji kosztów warto zwrócić uwagę na jeszcze jedną kwestię. Ustawodawca nie wprowadził żadnej zmiany do ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (pcc), a tym samym koszty ustanowienia hipoteki wbrew pozorom nie maleją (w związku z tym, że jedna hipoteka zabezpieczy sumę główną i odsetki), tylko mogą wzrosnąć.
Ustawa o pcc nie odwołuje się, bowiem do pojęcia hipoteki, tylko
opodatkowania wierzytelności o wysokości ustalonej lub nieustalonej.
Oznacza to, że po zmianach podatek będzie pobierany osobno dla każdej
wierzytelności (ustalonej i nieustalonej). Obecnie zaś ukształtowała się
praktyka, że każdy kredyt zabezpiecza się jedną hipoteką kaucyjną, a pcc
płaciło się jeden raz i wynosił Jedną hipoteką będzie jednak można zabezpieczyć i sumę główną, i odsetki, nie trzeba będzie zatem płacić za ustanowienie dwóch hipotek. Wbrew pozorom nie będzie to aż tak wielkie uproszczenie. Wprawdzie obecnie ustanawia się dwie hipoteki, ale te dwie hipoteki mogą występować w księdze wieczystej pod jednym numerem i widać w księdze, że są one z tego samego stosunku prawnego. Tymczasem przygotowany przez ministra sprawiedliwości projekt rozporządzenia przewiduje, że wpis hipoteki będzie dużo bardziej skomplikowany niż obecnie. Otóż we wpisie hipoteki będzie musiała być określona każda wierzytelność, trzeba będzie podać także wysokość każdej z nich z osobna, zarówno w stosunku do wierzytelności ustalonych, jak i nieustalonych.
Pozytywne zmiany nowelizacji to te związane z powrotem do przedwojennych tradycji prawnych i przywrócenie instytucji rozporządzenia opróżnionym miejscem hipotecznym – gdy nieruchomość obciążona jest kilkoma hipotekami, większe szanse na zaspokojenie swoich roszczeń mają wierzyciele, których hipoteka została ustanowiona jako pierwsza; im dalsza kolejność, tym szanse stają się mniejsze. Z tego powodu dzisiaj dalsi wierzyciele żądają często dodatkowych zabezpieczeń, np. banki wyższego oprocentowania. Kiedy wejdzie w życie instytucja rozporządzenia opróżnionym miejscem hipotecznym, właściciel nieruchomości po spłaceniu jednego długu zabezpieczonego hipoteką będzie mógł przenieść w to miejsce hipotekę z dalszej pozycji, np. zaproponować bankowi, że jego kredyt będzie zabezpieczony hipoteką ustanowioną w pierwszej kolejności, ale musi obniżyć oprocentowanie. Korzyści będą więc obustronne. W tej chwili po spłaceniu jednego dłużnika hipoteki się przesuwają. System przesuwania się hipotek jest bardzo krytykowany w wielu systemach prawnych, bo jest niesprawiedliwy. Korzystają na nim wierzyciele, ale nie właściciel. · WYKREŚLENIE HIPOTEKI
Wprowadzenie instytucji dysponowania opróżnionym miejscem hipotecznym
komplikuje także wykreślenie hipoteki. Po nowelizacji potrzebna
będzie do tego nie tylko zgoda wierzyciela, ale także
wyrażona we właściwej formie zgoda właściciela nieruchomości. W
ogóle chyba za mało uwagi ustawodawca poświęcił kwestiom proceduralnym,
w wielu wypadkach – jak w odniesieniu do oświadczeń o podziale hipoteki
– pomocne byłoby chociażby odwołanie się do art.
· INSTYTUCJA ROZPORZĄDZENIA OPRÓŻNIONYM MIEJSCEM HIPOTECZNYM Wielu prawników uważa, że po spłaceniu wierzytelności z pierwszego miejsca dłużnik będzie mógł wpisywać w to miejsce fikcyjnego dłużnika, a tym samym blokować możliwość zaspokojenia innych wierzytelności
Faktycznie, takie niebezpieczeństwo istnieje, przede wszystkim z punktu
widzenia hipoteki przymusowej. Obecnie podstawy wpisu hipoteki są stale
rozszerzane przez kolejne nowelizacje przepisów. Pojawiła się np.
możliwość ustanowienia jej w związku z wydaniem nieprawomocnego wyroku w
sprawach gospodarczych. Jeżeli po Ale już w tej chwili teoretycznie może dojść do tego rodzaju oszukańczych zabiegów ze szkodą dla wierzycieli. Właściciel może bowiem ustanowić hipotekę na rzecz fikcyjnego wierzyciela i tym samym teoretycznie zablokować możliwość zaspokojenia swoich roszczeń z nieruchomości innym wierzycielom. Tyle że to tylko teoria. W praktyce taka nieuczciwa osoba nie dostanie nigdzie kredytu, nikt nie będzie chciał ryzykować słabszego zabezpieczenia hipoteki. Z punktu widzenia hipoteki umownej istnieją inne obawy, np. dotyczące tego, że banki nie będą chciały udzielać kredytów, jeżeli wcześniej zostanie opróżnione miejsce hipoteczne. Prawdopodobnie banki będą żądały od kredytobiorców, żeby zawsze mieli czystą hipotekę. Niektórzy więc mogą mieć trudności z zaciąganiem kolejnych długów. Problemem może być także finansowanie nabycia nieruchomości obciążonej już hipoteką (ze spłatą przez nabywcę zadłużenia poprzedniego właściciela). Ze względu na prawo dysponowania opróżnionym miejscem hipotecznym konieczne będzie w wielu wypadkach korzystanie z instytucji roszczenia o przeniesienie hipoteki na opróżnione miejsce hipoteczne, a co za tym idzie złożenie kolejnego wniosku o wpis.
2. DEWELOPERSKIE UMOWY PRZEDWSTĘPNE W FORMIE AKTU NOTARIALNEGO
Do parlamentu wpłynęło postanowienie Trybunału Konstytucyjnego z dnia
Nie ma bowiem żadnego aktu prawnego regulującego zasady zawierania tzw.
umowy deweloperskiej. Zdaniem Trybunału jest to umowa nienazwana,
nieuregulowana w
kodeksie cywilnym, ukształtowana jedynie przez obrót gospodarczy.
Nie regulują jej więc konkretne przepisy. Zawiera się ją w różnych
formach, najczęściej na podstawie art. Trybunał uważa, że zawarcie umowy przedwstępnej w formie notarialnej także nie daje całkowitej gwarancji. SN stwierdził bowiem, że obowiązujące przepisy nie pozwalają skutecznie żądać od syndyka zobowiązania do zawarcia umowy przenoszącej własność na osobę, która w całości zapłaciła za mieszkanie, jeżeli do upadłości doszło przed spisaniem aktu notarialnego. W takiej sytuacji kupujący może żądać tylko zwrotu wpłaconych pieniędzy, niezbędne jest więc wprowadzenie do prawa mechanizmów chroniących nabywców mieszkań oraz określenie wzajemnych praw i obowiązków stron umowy oraz sposobu jej wykonania. Posłowie PO pracują nad swoim projektem. Kolejny powstaje w Klubie PiS. Są także propozycje eksperckie. Wszystkie zawierają podobne propozycje, by umowy przedwstępnej były zawierane w formie aktu notarialnego oraz by syndyk mógł dokończyć budowę mieszkań.
3. ZASADA JAWNOŚCI W POSTĘPOWANIU DYSCYPLINARNYM WOBEC NOTARIUSZY
Rząd w dniu 7 grudnia · w przypadku konieczności ochrony tajemnicy notarialnej lub innej prawnie chronionej, gdy ujawnienie tych tajemnic mogłoby zagrażać dobru państwa lub ważnemu interesowi prywatnemu. · jeżeli jego jawność mogłaby obrażać dobre obyczaje. W przypadku wyłączenia jawności, orzeczenie trzeba będzie ogłosić publicznie.
Znowelizowane przepisy mają wejść w życie po
4. NOWE PRZEPISY USPRAWNIĄ PROCEDURY PRYWATYZACYJNE
W dniu 3 grudnia 2010 roku Sejm przyjął nowelizację ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz niektórych innych ustaw, której przepisy mają usprawnić i przyspieszyć prywatyzację oraz dostosować ją do możliwości obecnego rynku kapitałowego. Chodzi o określenie zakresu analizy sytuacji prawnej spółki, rezygnację z ograniczenia minimalnej ceny wywoławczej w trybie aukcji oraz poszerzenie katalogu trybów zbywania akcji Skarbu Państwa. Zgodnie z nowymi przepisami: · Minister Skarbu Państwa będzie mógł każdorazowo dokonać analizy sytuacji prawnej spółki, co umożliwi bardziej elastyczne oszacowanie wartości spółki, w której zostanie uwzględniona specyfika jej działalności oraz majątek pozostający w jej posiadaniu. Upoważnienie to będzie miało charakter fakultatywny, czyli nie ograniczy możliwości zlecenia analizy podmiotowi zewnętrznemu, · pojawiła się możliwość stosowania aukcji ogłoszonej publicznie bez konieczności ustalania ceny wywoławczej na poziomie nie niższym niż wycena księgowa, gdyż praktyka pokazała, że wycena księgowa nie jest tożsama z aktualną i rzeczywistą wartością spółki, nie odpowiada więc potencjalnie możliwej do uzyskania ceny zbycia,
·
akcje Skarbu Państwa będzie można sprzedawać w obrocie zorganizowanym w
rozumieniu
ustawy z dnia
·
akcje należące do Skarbu Państwa będzie można sprzedać na podstawie
oferty publicznej akcji objętych prospektem emisyjnym lub memorandum
informacyjnym w rozumieniu
ustawy z dnia
·
zbycie akcji będzie także możliwe w trybie przewidzianym w rozporządzeniu
Komisji (WE) Nr · możliwe będzie zbycie akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa Sejm na tzw. platformie transakcyjnej - poza obrotem zorganizowanym, z użyciem systemu kojarzącego oferty kupna i sprzedaży, zorganizowanego i prowadzonego przez spółkę prowadzącą rynek regulowany. Ma się to odbywać bez konieczności sporządzania prospektu emisyjnego. Po sprzedaży w tym trybie możliwe będzie późniejsze dopuszczenie i wprowadzenie akcji do obrotu w alternatywnym systemie obrotu lub na rynku regulowanym. Odpowiedni poziom bezpieczeństwa tych transakcji będzie zapewniać udział domów maklerskich lub banków maklerskich, które pełnią rolę pośredników pomiędzy sprzedającymi a nabywającymi. Wprowadzenie takiego trybu umożliwi sprzedaż akcji lub udziałów bez konieczności uzyskiwania zgody Rady Ministrów na zbycie. Obecnie nowelizacją zajmie się Senat.
5. ODPOWIEDZIALNOŚĆ URZĘDNIKÓW ZA ŁAMANIE PRAWA
Ustawa o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie prawa uchwalona przez Sejm w dniu 16 grudnia 2010 roku zakłada, że urzędnicy będą ponosić odpowiedzialność majątkową za swoje błędy. Za niezgodną z prawem decyzję zapłacą nawet do dwunastokrotności miesięcznego wynagrodzenia. Ustawa jako funkcjonariusza publicznego definiuje osobę działającą w charakterze organu administracji publicznej lub z jego upoważnienia albo jako członek kolegialnego organu administracji publicznej lub osobę wykonującą w urzędzie organu administracji publicznej pracę w ramach stosunku pracy, stosunku służbowego lub umowy cywilnoprawnej, biorącą udział w prowadzeniu sprawy rozstrzyganej w drodze decyzji lub postanowienia przez taki organ. Funkcjonariusz publiczny poniesie odpowiedzialność majątkową w sytuacji, gdy podmiot odpowiedzialny (czyli np. Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego) wypłacił odszkodowanie za szkodę wyrządzoną przy wykonywaniu władzy publicznej z rażącym naruszeniem prawa, a naruszenie to - spowodowane jej zawinionym działaniem lub zaniechaniem - zostało stwierdzone w trybie określonym nową ustawą.
W takim przypadku kierownik urzędu prześle do prokuratury okręgowej
wniosek o przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego. Jeżeli prokurator
stwierdzi naruszenie, wezwie urzędnika do dobrowolnej zapłaty w
określonym terminie, nie krótszym jednak niż
6. ORZECZENIA ALIMENTACYJNE W KRAJACH UNII EUROPEJSKIEJ BĘDĄ WYKONYWANE BEZ ODRĘBNEJ PROCEDURY
W dniu 30 listopada 2010 roku Rząd przyjął projekt nowelizacji, która
umożliwi pełne stosowanie w Polsce
rozporządzenia Rady i Parlamentu Europejskiego nr Projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks postępowania cywilnego, ustawy o prawie pomocy w postępowaniu w sprawach cywilnych prowadzonym w państwach członkowskich Unii Europejskiej oraz o prawie pomocy w celu ugodowego załatwienia sporu przed wszczęciem takiego postępowania oraz ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów. Zmiany, w połączeniu ze wspomnianym rozporządzeniem, uproszczą i przyśpieszą dochodzenie oraz egzekwowanie przez wierzycieli roszczeń alimentacyjnych z zagranicy, w ramach UE, przy jednoczesnym zapewnieniu niezbędnej ochrony dłużnikom alimentacyjnym. Na zmianach mają skorzystać Polacy - wierzyciele dochodzący roszczeń alimentacyjnych od dłużników przebywających za granicą, tj. w innych państwach UE. Orzeczenia wydane w państwach unii będą podlegać w Polsce wykonywaniu na zasadach identycznych, jak wyroki wydane przez polskie sądy. Wzmocniona zostanie ochrona praw dłużników alimentacyjnych, w stosunku, do których wszczęto egzekucję na podstawie wadliwych orzeczeń alimentacyjnych, wydanych w innych krajach Unii. Dotyczyć to będzie sytuacji, gdy prawo do obrony danej osoby w postępowaniu przed sądem innego państwa członkowskiego zostało ograniczone, np. z powodu niedoręczenia pozwu lub innych niezależnych od niej okoliczności.
Polscy wierzyciele dochodzący za granicą roszczeń alimentacyjnych na
rzecz dzieci w wieku do
AKTY PRAWNE WCHODZĄCE W ŻYCIE
1. NOWE REGULACJE DOTYCZĄCE FAKTUR VAT
Z dniem 1 stycznia Zgodnie z powyższym aktem prawnym: · faktury będzie można przechowywać w formie elektronicznej poza terytorium kraju pod warunkiem, że organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej będą mieć dostęp do nich za pomocą środków elektronicznych (dostęp on-line), · zmienione zostają przepisy dotyczące akceptacji i w przypadku faktur przesyłanych do akceptacji w formie elektronicznej, które w tej formie są również zwracane drugiej stronie umowy, akceptacji dokonuje się w formie elektronicznej, · uchylony zostaje przepis, zgodnie z którym oryginał faktury i faktury korygującej powinien zawierać wyraz ORYGINAŁ, a kopia faktury i faktury korygującej - wyraz KOPIA, · na podatników nałożony został obowiązek przechowywania faktur, faktur korygujących, a także ich duplikatów, w podziale na okresy rozliczeniowe w dowolny sposób zapewniający: - autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego; - łatwe ich odszukanie; - organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej na żądanie, zgodnie z odrębnymi przepisami, bezzwłoczny dostęp do faktur, a w przypadku faktur przechowywanych w formie elektronicznej umożliwiający tym organom również przetwarzanie danych w nich zawartych, · precyzuje się, że ww. autentyczność pochodzenia oznacza pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury, zaś integralność treści oznacza, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać.
2. KORZYŚCI DLA PODATNIKÓW
Z dniem 1 stycznia 2011 roku weszła w życie
ustawa z dnia
Zgodnie z nowelizacją:
· dalej będzie możliwe łączne opodatkowanie małżonków, a nowelizacja przewiduje rozciągnięcie stosowania zasady z art. 6 ust. 2 ustawy również na następne lata podatkowe. Wniosek o wspólne opodatkowanie będzie mógł być złożony przez jednego z małżonków pod warunkiem, że w składanym zeznaniu podatkowym za rok poprzedni, wniosek o ten sposób opodatkowania dochodów złożyli oboje małżonkowie. W kolejnych latach podatkowych wniosek o wspólne opodatkowanie będzie mógł nadal składać jeden małżonek, pod warunkiem że od roku, w którym złożony został wniosek przez oboje z nich, małżonkowie nie opodatkowywali swoich dochodów odrębnie,
·
regulacja dotycząca wspólnego opodatkowania osób samotnie wychowujących
dzieci, w brzmieniu ustalonym nowelizacją, znajdzie zastosowanie do
dochodów uzyskiwanych od
·
wprowadzone zostaje pojęcie osoby samotnie wychowującej dzieci w
taki sposób, aby nie budziło wątpliwości, iż prawo do preferencyjnego
opodatkowania dochodów nie przysługuje wszystkim osobom stanu wolnego
posiadającym dzieci własne lub przysposobione, o których mowa w art.
6 ust. 4 ustawy, ale wyłącznie tym, które te dzieci samotnie
wychowują. W tym celu zaproponowano połączenie dotychczasowych brzmień
art.
·
W zakresie świadczeń dla emerytów zwolnienie z art.
21 ust. 1 pkt 38 ustawy budzi wątpliwości interpretacyjne w zakresie
pojęcia świadczenia rzeczowe. W ustawie zaproponowano więc
zastąpienie go sformułowaniem świadczenia, które jest pojęciem
ogólnym i obejmuje wszelkiego rodzaju świadczenia - zarówno rzeczowe,
pieniężne jak i niepieniężne, z tym że do świadczeń tych nie należy
kwalifikować świadczeń w postaci zapomóg wymienionych już w zwolnieniu
zawartym w pkt
·
w
zakresie zwolnienia dotyczącego stypendiów przepis
art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy wywołuje w praktyce wątpliwości
interpretacyjne, które dotyczą nieterminowych wypłat, tj. w sytuacji gdy
kwota wypłacana w danym miesiącu obejmuje należności przysługujące za
kilka miesięcy, oraz kryterium dochodowości uprawniające do zwolnienia z
opodatkowania stypendium. Zmiana zastępuje limit miesięczny limitem
rocznym w wysokości
·
wprowadzony zostaje zakaz odliczania łapówek od podatku Przepis
art. 23 ust. 1 pkt 61 został wprowadzony
nowelizacją z dnia
·
w
zakresie opodatkowanie dochodu z nabycia akcji nowe przepisy przewidują
zasadę, że dochód uzyskany ze zbycia udziałów (akcji) w celu umorzenia
jest dochodem z tytułu udziału w zyskach osoby prawnej i przyjmują, iż
dochód ten jest dochodem ze zbycia udziałów (akcji).Tak jak w przypadku
pozostałych dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia udziałów byłby on
zatem ustalany samodzielnie przez podatnika i podlegałby opodatkowaniu
· wprowadza się w jednym przepisie jednolitą zasadę przeliczania wartości wyrażonych w walutach obcych przy zastosowaniu metody określonej dla przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej, a więc według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu,
·
w
art. 21 ust. 1 pkt 19 ustawy zniesiono ograniczenie dotyczące
miejsca zakwaterowania, przy jednoczesnym zachowaniu dotychczasowego
limitu zwolnienia, a także wyłączeniu stosowania zwolnienia do
pracowników, którzy zamieszkują w innej miejscowości niż zakład pracy
i nie korzystają z podwyższonych kosztów uzyskania przychodów. Celem
zmiany w art.
· wprowadza się regulację, która przewiduje, że - analogicznie jak w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych - cena nabycia stanowi wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w przypadku każdego odpłatnego ich nabycia. W obrocie gospodarczym coraz częściej występują bowiem - obok nabycia w drodze kupna - inne formy odpłatnego nabycia środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych np. w drodze umowy dożywocia, umowy zamiany,
· przesądzono, że u podatników osiągających dochody z działalności gospodarczej i prowadzących księgi przychodów i rozchodów, przy ustalaniu dochodu z działalności gospodarczej remanentem obejmuje się również produkcję w toku,
· w ustawie o CIT wyłączono wprost z przychodów podatkowych, przychody z tytułu wniesienia wkładu do spółki niebędącej osobą prawną. Wyraźnie zapisano, że przychód z tytułu wniesienia wkładu do spółki kapitałowej nie stanowi jego odpłatnego zbycia, lecz przychód z tytułu kapitałów pieniężnych. Wskazano też, że kosztem uzyskania przychodu będą wydatki na nabycie lub wytworzenie składnika majątku niezaliczone do kosztów uzyskania przychodu w jakiejkolwiek formie lub wartość początkowa składnika majątku pomniejszona o sumę odpisów amortyzacyjnych,
· doprecyzowano sposób ustalania kosztów uzyskania przychodów w przypadku zbycia przez spółkę osobową przedmiotu wkładu pieniężnego wniesionego do tej spółki, poprzez wyraźne wskazanie na obowiązek kontynuacji wyceny kosztów. Uszczegółowiono także zasady zwolnień od podatku dochodów z udziału w zyskach osób prawnych, uzyskanych z udziałów lub akcji posiadanych na podstawie innego tytułu niż własność. Przeniesiono definicję pracowniczych programów emerytalnych z przepisów ogólnych ustawy o PIT do przepisów określających zwolnienia przedmiotowe - tak, aby definicja znalazła zastosowanie tylko do zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 58 ustawy,
· wprowadzono przepis przejściowy umożliwiający zastosowanie przez podatników podatku CIT dotychczasowych, korzystniejszych przepisów, w sytuacji gdy ustawa wejdzie w życie w trakcie ich roku podatkowego innego niż kalendarzowy,
Art.
1 pkt 29 - zacznie obowiązywać
3. DŁUŻNIK BĘDZIE MÓGŁ POPRAWIĆ WNIOSEK
W dniu 22 grudnia 2010 roku weszła w życie
ustawa z dnia Niniejsza nowela poprawia przepis, wprowadzając obowiązek wzywania wnioskodawcy niereprezentowanego przez adwokata lub radcę prawnego do uzupełnienia wniosku lub jego opłacenia. Braki będzie trzeba uzupełnić w ciągu tygodnia.
4. LIKWIDACJA KOMISJI MAJĄTKOWEJ
Do dnia 31 stycznia
Jak informuje kancelaria premiera, Komisja działała przez ponad
ORZECZENIA I INTERPRETACJE
1. ODSZKODOWANIE ZA ZERWANIE KONTRAKTU Umowę z deweloperem powinien spisać notariusz ale ważna jest też umowa w zwykłej formie pisemnej i także za jej niedotrzymanie należy się odszkodowanie. Jeśli umowa o budowę i sprzedaż mieszkania nie ma formy notarialnej, nie można zmusić dewelopera do jej wykonania. Nie oznacza to jednak, że po podpisaniu z deweloperem zwykłej umowy pisemnej klient nie ma żadnych praw. Jeśli inwestor się z niej nie wywiąże, to ma prawo do pełnego odszkodowania.
Potwierdził to Sąd Najwyższy w uchwale Sygn. Akt III CZP Wskutek apelacji dewelopera sprawa trafiła do sądu II instancji. Sąd ten nie był pewny, czy w razie niewywiązania się z takiej umowy, jak zawarta przez Romana P. wskazany przepis może być podstawą odpowiedzialności dewelopera. W razie uznania jej za przedwstępną zakres rekompensaty, jakiej mógłby żądać klient, byłoby znacznie węższy. Obejmowałby tylko szkodę, którą poniósł, bo liczył na zawarcie umowy przyrzeczonej. Wykazanie takiej szkody, gdy ceny lokali na rynku deweloperskim są dość stabilne, nie jest w praktyce łatwe. Sąd II instancji chciał jednak przede wszystkim wyjaśnienia, czy klientowi należy się odszkodowanie wyliczone w sposób przejęty w tej sprawie w I instancji: w wysokości rynkowej wartości lokum będącego przedmiotem niedotrzymanej umowy. Na to pytanie Sąd Najwyższy jednak nie odpowiedział. Potwierdził tylko, że prawną podstawą odpowiedzialności dewelopera jest przepis, na który powołał się sąd I instancji, przyznając Romanowi R. odszkodowanie w takiej właśnie wysokości.
2. WŁAŚCICIEL LUB UŻYTKOWNIK MOŻE SIĘ DOMAGAĆ WYKUPU, CHOĆBY NA INFRASTRUKTURĘ ZAJĘTO TYLKO FRAGMENT GRUNTU
Tak stwierdził Sąd Najwyższy w uchwale Sygn. akt III CZP
Sprawa dotyczyła rurociągu wraz z kablem sygnalizacyjnym ułożonego na
skraju dwu działek Urszuli Ł. (ma je w użytkowaniu wieczystym) w związku
z inwestycją realizowaną przez Zakład Wodociągów i Kanalizacji sp. z
o.o., której jednoosobowym wspólnikiem jest gmina. Zakład zwrócił się do
Urszuli Ł. o bezpłatne udostępnienie działek. Ostatecznie po zawarciu
ugody administracyjnej w
W miejscu położenia rurociągu powstał pas technologiczny zajmujący na
większej działce (
Urszula Ł. od
W tym stanie rzeczy w
Sąd I instancji żądanie Urszuli Ł. oddalił. Uzasadnił to tym, że ZWiK
nie może być stroną pozwaną w takiej sprawie – nie ma tzw. biernej
legitymacji procesowej. Roszczenie bowiem przewidziane w art.
Sad II instancji, do którego apelowała Urszula Ł., dostrzegł dwie
zasadnicze wątpliwości prawne wymagające rozstrzygnięcia przez SN.
Pierwsza: czy można żądać wykupu, jeśli tylko część nieruchomości
została zajęta na budowę infrastruktury technicznej? Przyczyną
niepewności stało się literalne brzmienie art.
Druga wątpliwość dotyczyła tego, kto ma być adresatem roszczenia o
wykup, skoro według art.
Uprawnienia właścicieli i użytkowników wieczystych na wypadek, gdy
założenie na nieruchomości urządzeń infrastruktury technicznej
uniemożliwia korzystanie z niej lub korzystanie w sposób zgodny z
dotychczasowym przeznaczeniem, określono w art.
3. OŚWIADCZENIA NALEŻY SKŁADAĆ ZGODNIE Z PRZEPISAMI KODEKSU CYWILNEGO
Sąd Najwyższy w wyroku z dnia
4. KTO PODPISAŁ WEKSEL, TEN ODPOWIADA
Sąd Najwyższy. Wyrok zapadł
Sąd Najwyższy w wyroku z dnia Wierzyciel wekslowy może domagać się zapłaty od wystawcy weksla i poręczyciela łącznie, od każdego z nich z osobna, a także części od jednego, a w pozostałej części od drugiego. Jednak zgodnie z powołanym przepisem ten, kto podpisał weksel jako przedstawiciel innej osoby, nie będąc umocowanym do działania w jej imieniu, odpowiada sam wekslowo, a jeżeli zapłacił, ma takie same prawa, jakie miałaby osoba, której jest rzekomo przedstawicielem. Zasady te stosuje się również do przedstawiciela, który przekroczył granice swego umocowania. Sąd podkreślił też, że decyduje tu treść weksla, a nie ewentualny zapis w umowie, który wskazywałby kto będzie odpowiedzialny za uregulowanie należności.
5. POSIADANIE DZIECKA NIE MOŻE ODBIERAĆ PRAWA DO ŚWIADCZEŃ
Trybunał Konstytucyjny w wyroku w sprawie Sygn. Akt K5/2010 opublikowanym w dniu 6 grudnia 2010 roku orzekł, że „Pozbawienie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego osób pełnoletnich, uczących się w szkole lub szkole wyższej ze względu na posiadanie własnego dziecka narusza zasadę równości wobec prawa”. Trybunał orzekł, że art. 10 ust. 2 pkt 2 o pomocy osobom uprawnionym do alimentów jest niezgodny z art. 32 ust. 1 w związku z art. 71 ust. 1 oraz w związku z art. 2 Konstytucji.
| |
Obsługa techniczna, projekt
i wykonanie:
Ekspert IT Rafał Niewiadomski /
GREEN PREMIUM |