Wyszukaj w treści serwisu:

Ładuję wyszukiwarkę

 

 

Informator

Komisji Naukowej Izby Notarialnej w Łodzi

nr 6/2012

(39)

 

 

AKTY PRAWNE WCHODZĄCE W ŻYCIE

 

NOWE STAWKI TAKSY NOTARIALNEJ

 

Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 11 maja 2012 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej (Dz. U. 2012 poz. 542), które obowiązuje od dnia 26 maja 2012 roku zmienia stawki taksy notarialnej:

·      za sporządzenie testamentu z zapisem windykacyjnym stawka maksymalna wynosi 200 zł,

·      za sporządzenie aktu poświadczenia dziedziczenia testamentowego z zapisem windykacyjnym stawka maksymalna wynosi 100 zł,

·      za sporządzenie testamentu z zapisem zwykłym, poleceniem lub pozbawieniem uprawnionego prawa do zachowku stawka maksymalna wynosi 150 zł,

·      za sporządzenie umowy deweloperskiej, umowy ustanowienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego i przeniesienia własności tego lokalu na nabywcę, w tym w wykonaniu umowy deweloperskiej, stawka maksymalna wyniesie połowę stawki z § 3 rozporządzenia w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej,

·      za sporządzanie umowy przeniesienia na nabywcę własności nieruchomości zabudowanej domem jednorodzinnym lub prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej i własności domu jednorodzinnego na niej posadowionego, w tym w wykonaniu umowy deweloperskiej oraz umowy sprzedaży lokalu mieszkalnego stawka maksymalna wyniesie połowę stawki z § 3 rozporządzenia w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej.

 

 

ELEKTRONICZNY MONITOR SĄDOWY I GOSPODARCZY

 

Na mocy rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 30 kwietnia 2012 roku zmieniającego rozporządzenie w sprawie organizacji, sposobu wydawania i rozpowszechniania oraz podstawy ustalania ceny numerów Monitora Sądowego i Gospodarczego i wysokości opłat za zamieszczenie w nim ogłoszenia lub obwieszczenia (Dz. U. 2012 poz. 499), które weszło w życie 18 maja 2012 roku (z wyjątkiem § 1 pkt 4, który zacznie obowiązywać od dnia 1 lipca 2012 roku) likwiduje się drukowaną formę Monitora Sądowego i Gospodarczego.

Monitor będzie wydawany w formie elektronicznej w formacie PDF i będzie udostępniany do wglądu na stronach internetowych Ministerstwa Sprawiedliwości, a także zmniejszy się opłata za ogłoszenie pierwszego wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego - z 500.- złotych do 100.- złotych.

 

NIERUCHOMOŚCI ZASOBU WŁASNOŚCI ROLNEJ

SKARBU PAŃSTWA W OBROCIE

 

W dniu 1 czerwca 2012 roku weszło w życie rozporządzenie Ministra Rolnictwa z dnia 30 kwietnia 2012 roku w sprawie szczegółowego trybu sprzedaży nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa i ich części składowych, warunków obniżenia ceny sprzedaży nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków oraz stawek szacunkowych gruntów (Dz. U. 2012 poz. 540).

Zgodnie z art. 30 ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Agencja Nieruchomości Rolnych może obniżyć cenę sprzedaży nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków nie więcej niż o 50%, jeżeli:

·      nabywca zobowiąże się do dokonania w terminie określonym w umowie sprzedaży, nie dłuższym jednakże niż 5 lat od dnia jej zawarcia, nakładów w wysokości co najmniej uzyskanego obniżenia ceny sprzedaży tej nieruchomości,

·      przedłoży dokumenty potwierdzające dokonanie owych nakładów a także oświadczenie o wielkości przyznanej dotychczas pomocy de minimis oraz stosownych zabezpieczeń kwoty dokonanej obniżki wraz z dokumentami dotyczącymi jego sytuacji finansowej /nie może przekroczyć limitów pomocy de minimis/.

Nowelizacja wprowadza ponadto:

·      możliwość organizowania przetargów przez wszystkie jednostki organizacyjne ANR,

·      możliwość sprzedaży nieruchomości z zasobu ANR bez przetargu jeżeli poprawi to warunki zagospodarowania nieruchomości przyległej stanowiącej własność osoby chcącej nabyć tę nieruchomość lub jej część, o ile nieruchomość ta nie może być zagospodarowana samodzielnie,

·       obowiązek umieszczania ogłoszenia o przetargu w siedzibie właściwej miejscowo izby rolniczej oraz wniesienia wadium nie później niż w dniu poprzedzającym przetarg,

·      zablokowanie udziału w kolejnym przetargu na sprzedaż tej samej nieruchomości wszelkim osobom fizycznym lub prawnym lub jednostkom organizacyjnym bez osobowości prawnej, które nie uczestniczyły w poprzednim przetargu pomimo wniesienia wadium /osoby które wpłacą wadium, nie będą wycofywać się z udziału w przetargu/.

 

PROJEKTY AKTÓW PRAWNYCH


DEREGULACJA ZAWODÓW PRAWNICZYCH

 

Projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów został skierowany do uzgodnień międzyresortowych w dniu 21 maja 2012 roku, zaś uwagi mogły być zgłaszane do 5 czerwca. Wśród objętych deregulacją zawodów prawniczych są zawody: notariusza, adwokata, radcy prawnego, komornika oraz syndyka.

 

NOTARIUSZ

 

Egzamin notarialny po 3 latach pracy

Do egzaminu notarialnego (bez odbycia aplikacji) po 3 latach wykonywania swojej pracy będą mogli przystąpić:

·      referendarz sądowy i starszy referendarz sądowy,

·      asystent sędziego lub asystent prokuratora,

·      osoby, które wykonywały wymagające wiedzy prawniczej czynności bezpośrednio związane ze świadczeniem pomocy prawnej przez adwokata lub radcę prawnego na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej,

·      osoby, które były zatrudnione w urzędach organów władzy publicznej i wykonywały wymagające wiedzy prawniczej czynności bezpośrednio związane ze świadczeniem pomocy prawnej na rzecz tych urzędów,

·       osoby pracujące przy tworzeniu aktów prawnych (legislatorzy) oraz

·      osoby, które zdały egzamin komorniczy.

 

NOWE OBOWIĄZKI REJENTÓW I APLIKANTÓW

·      pociągnięcie do odpowiedzialności dyscyplinarnej notariusza, który uchylałby się od nałożonego na niego przez radę obowiązku zatrudnienia lub objęcia określonego aplikanta patronatem

·      projekt zakłada umieszczenie obowiązków aplikantów w ustawie - Prawo o notariacie,

·      projekt wprowadza możliwość przeprowadzenia postępowania dyscyplinarnego wobec aplikanta, który nie wypełnia ustawowych obowiązków aplikanta oraz skreślenia go z listy, m. in. w przypadku prawomocnego skazania za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego, w przypadku chociażby częściowego ubezwłasnowolnienia aplikanta, czy rezygnacji z odbywania aplikacji,

·       projekt w odniesieniu do asesorów notarialnych do katalogu kar dyscyplinarnych dodaje skreślenie z wykazu asesorów notarialnych.

 

BRAK FORMY TESTOWEJ EGZAMINU

Zgodnie z projektem egzamin notarialny składać się ma z 3 części pisemnych to jest dwóch opracowań projektów aktów notarialnych na podstawie opisanych przypadków oraz opracowania projektu odmowy dokonania czynności notarialnej lub uzasadnienia jej dopuszczalności, bądź też na opracowaniu projektu dokonania czynności notarialnej innej niż akt notarialny.

 

KANCELARIE ASESORSKIE

 

Projekt przewiduje dwa tryby asesury: obok dotychczasowego również możliwość samodzielnego prowadzenia przez asesora notarialnego własnej kancelarii (kancelarii asesora notarialnego) na swój rachunek i odpowiedzialność.

Do asesorów prowadzących kancelarię będzie się stosować przepisy dotyczące notariuszy, o ile ustawa ich nie wyłączy, bądź nie ureguluje określonych kwestii inaczej. Większość uprawnień i obowiązków asesorów notarialnych prowadzących własną kancelarię zostało w projekcie zrównane z uprawnieniami i obowiązkami notariuszy (m. in.: uruchomienia i funkcjonowania kancelarii, obowiązku ubezpieczenia, możliwości sporządzania aktów notarialnych poza siedzibą, czy odpowiedzialności dyscyplinarnej).

Notariusz – konsultant ma zadbać o jakość wykonywanych przez asesora usług - konsultanta wyznaczy rada izby, udzieli on pomocy w czynnościach zawodowych. Kontrolę nad asesorem działającym na własny rachunek będzie sprawowała rada izby(pierwsza wizytacja będzie mieć miejsce już po roku od uruchomienia kancelarii). Negatywna ocena wizytacji skutkować będzie zleceniem przez Ministra Sprawiedliwości, po kolejnych 6 miesiącach, przeprowadzenia lustracji w zakresie dostrzeżonych podczas wizytacji nieprawidłowości. Negatywny wynik lustracji stanowić może podstawę odwołania asesora przed upływem okresu na jaki został powołany.

Pozytywny wynik wizytacji lub lustracji daje podstawę do ubiegania się, już po upływie dwóch lat, o powołanie na stanowisko notariusza.

Asesor będzie członkiem samorządu notarialnego, ale bez prawa udziału we władzach oraz w sądzie dyscyplinarnym. Nie będzie też posiadał uprawnień do zatrudnienia innego asesora notarialnego.

Zwiększono zakres czynności notarialnych wykonywanych przez asesorów, zaś notariusz będzie mógł udzielić upoważnienia do wykonywania czynności notarialnych asesorowi nie tylko w razie zastępstwa.

 

ADWOKAT I RADCA PRAWNY

 

WPIS NA LISTĘ BEZ APLIKACJI I EGZAMINU

 

Wpis na listę wykonujących zawód bez odbycia odpowiedniej aplikacji i złożenia egzaminu końcowego przysługiwałaby:

·      osobom, które przynajmniej przez trzy lata wykonywały zawód komornika,

·      osobom, które zdały egzamin sędziowski lub prokuratorski po dniu 1 stycznia 1991 roku,

·      w okresie 5 lat przed złożeniem wniosku o wpis na listę adwokatów, łącznie przez okres co najmniej 3 lat były zatrudnione w urzędach organów władzy publicznej i wykonującym wymagające wiedzy prawniczej i legislacyjnej czynności bezpośrednio związane z tworzeniem aktów normatywnych o charakterze powszechnie obowiązującym,

·       osobom, które posiadają tytuł naukowy doktora nauk prawnych oraz w okresie 5 lat przed złożeniem wniosku o wpis na listę adwokatów, łącznie przez okres co najmniej 3 lat były zatrudnione w urzędach organów władzy publicznej i wykonującym wymagające wiedzy prawniczej i legislacyjnej czynności bezpośrednio związane z tworzeniem aktów normatywnych o charakterze powszechnie obowiązującym.

 

 

EGZAMIN BEZ APLIKACJI

 

Osoby uprawnione, wymienione w ustawach o adwokaturze i o radcach prawnych, będą mogły przystąpić do egzaminów zawodowych bez odbywania aplikacji już po 3 latach, w okresie nie dłuższym niż 6 lat przed złożeniem wniosku o dopuszczenie do tego egzaminu.

Katalog tychże uprawnionych poszerzony został o: osoby, które po ukończeniu aplikacji legislacyjnej były zatrudnione w urzędach organów władzy publicznej i wykonywały wymagające wiedzy prawniczej i legislacyjnej czynności bezpośrednio związane z tworzeniem aktów normatywnych o charakterze powszechnie obowiązującym oraz osoby, które zdały egzamin komorniczy.

EGZAMIN ADWOKACKI BEZ TESTU

Z egzaminu adwokackiego ma zniknąć test, przy czym egzamin ma zawierać obowiązek rozwiązania zadania z zakresu prawa rodzinnego oraz zadania z zakresu zasad wykonywania zawodu.

Testu nie będzie również na egzaminie radcowskim, do którego wprowadzone zostanie również zadanie z zakresu zasad wykonywania zawodu radcy prawnego.

 

KOMORNIK

EGZAMIN WSTĘPNY NA APLIKACJĘ

Zwiększenie dostępu do zawodu komornika wiąże się głównie z dostosowaniem zasad zdawania egzaminu konkursowego na aplikację komorniczą do innych egzaminów wstępnych na aplikację przez ujednolicenie liczby punktów wymaganych do zaliczenia egzaminu (podniesienie pułapu punktowego z 90 do 100).

Minister Sprawiedliwości opublikuje wykaz tytułów aktów prawnych, z których wybrane stanowić będą podstawę opracowania pytań testowych na egzamin konkursowy na tę aplikację.

 

EGZAMIN KOMORNICZY

Projekt zakłada następujące zmiany:

·      skrócenie do 3 lat wymogu stosowania prawa, w odniesieniu do osób uprawnionych do zdawania egzaminu komorniczego bez aplikacji,

·      poszerzenie katalogu stanowisk, dzięki którym można nabyć uprawnienie do powołania na komornika sądowego,

·       likwidacja części ustnej,

·      wystawianie ocen zamiast punktów i konsekwencją pozytywnych ocen z dwóch zadań pisemnych będzie pozytywny wynik z całego egzaminu,

·      możliwość odwołania się od uchwały o wyniku egzaminu komorniczego do komisji egzaminacyjnej II stopnia przy Ministrze Sprawiedliwości,

·      likwidacja obowiązku wobec kandydatów na komorników badań psychologicznych.

SYNDYK

 

BEZ ZAŚWIADCZEŃ

Kandydaci na syndyków nie będą musieli uzyskiwać zaświadczenia z Rejestru Dłużników Niewypłacalnych, a także lekarskiego i psychologicznego. Projektowane rozwiązania umożliwiają jednak Ministrowi Sprawiedliwości zasięganie z KRS informacji, czy osoba ubiegająca się o licencję syndyka jest wpisana do rejestru dłużników niewypłacalnych.

ZAWIESZANIE LICENCJI

Zrezygnowano z obligatoryjnego zawieszenia licencji syndyka w przypadku wniesienia przeciw osobie posiadającej licencję subsydiarnego aktu oskarżenia, wprowadzając fakultatywne dokonanie takiego zawieszenia przez Ministra Sprawiedliwości.

 

W RAZIE ZAWIESZENIA WÓJTA

 

Rozszerzony zostanie katalog zdarzeń, w których w kompetencje wójta tymczasowo wchodzi zastępca - o zawieszenie wójta w czynnościach służbowych.

Zmiany wprowadzi ustawa o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, którą niedawno podpisał Prezydent.

 

SENAT PRACUJE NAD USTAWĄ

O SPÓŁDZIELNIACH MIESZKANIOWYCH

 

Senat w dniu 10 maja 2012 roku podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, która dostosuje akt do wyroków Trybunału Konstytucyjnego dotyczących niezgodności z Konstytucją:  wyrok z dnia 29 października 2010 r. stwierdzający niezgodność z Konstytucją art. 35 ust. 41 ustawy oraz wyrok z dnia 21 grudnia 2005 r. stwierdzający niekonstytucyjność art. 44 ust. 1 i 2 ustawy, akt uchyla w art. 35 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych ustęp 4, a w art. 44 - ust. 11, 21 i 4, przy czym uchylenie ma nastąpić ze stosownym vacatio legis - 2 miesięcy od ogłoszenia ustawy oraz stosownym przepisem przejściowym. Przewiduje on, że do spraw wszczętych przed sądem w związku z ust. 4, przepis ten stosuje się nadal. Pozwoli to spółdzielniom, którym zależy na wyjaśnieniu stanu prawnego gruntu, na podjęcie stosownych kroków w tym kierunku. Jednocześnie rozwiązanie to nie uniemożliwia w przyszłości stosowania takich instytucji jak zasiedzenie, roszczenie o wykup albo sprzedaż na ogólnych zasadach.

Ustępy 11, 21 zostały dodane do art. 44 ustawy nowelizacją z 14 czerwca 2007 r. Stanowią one - podobnie jak przepisy derogowane wyrokiem TK - lex specialis w stosunku do art. 76 ustawy o księgach wieczystych i hipotece. Poza tym ustawodawca nadał nowe brzmienie art. 44 ust. 4. Regulacje te nie zabezpieczają należycie interesów wierzycieli spółdzielni mieszkaniowych i zbyt wąsko ujmują wierzytelności hipoteczne..

W miejsce uchylanych uregulowań wejdą normy ogólne, w tym art. 76 ust. 4 ustawy o księgach wieczystych i hipotece, będący podstawą podziału hipoteki obciążającej nieruchomość, z której wyodrębniono lokal bądź wydzielono odrębną nieruchomość zabudowaną domem jednorodzinnym. Przepis ten zabezpiecza zarówno interesy wierzycieli hipotecznych jak i osób uprawnionych z tytułu własności lokalu czy też nieruchomości zabudowanej domem jednorodzinnym, jako że tego pierwszego nie pozbawia możliwości zaspokojenia się, a właścicieli lokali lub domów chroni przed dalej idącymi żądaniami niż związane z realizacją przypadającej na nich części hipoteki.

 

INTERPRETACJA MINISTERSTWA FINANSÓW DOTYCZĄCA PODATKU VAT PRZY BEZPŁATNEJ POMOCY PRAWNEJ

 

Nieodpłatna pomoc prawna nie jest objęta zakresem ustawy o VAT, o ile jej świadczenie wpisuje się w cel działalności gospodarczej prowadzonej przez świadczącego ją podatnika.

Jeżeli podatnik udziela bezpłatnych porad prawnych, które nie wpisują się w cel prowadzonej przez niego działalności, czynności takie podlegają opodatkowaniu. Aby podatek został w takim przypadku naliczony podatnik musiałby ponieść koszty w związku ze świadczeniem tych czynności. W praktyce oznacza to, że prawnik, który prowadzi działalność jednoosobowo, nie naliczy podatku od bezpłatnej usługi, gdyż nie ponosi w związku z jej świadczeniem z reguły żadnych kosztów.

Jednak nieodpłatne świadczenie usług może być na gruncie tej ustawy uznane za odpłatne świadczenie usług i podlegać opodatkowaniu VAT. Opodatkowaniu podlega odpłatne świadczenie usług na terytorium Polski, które jest realizowane przez podmiot w ramach samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

 

SĄD MOŻE OBNIŻAĆ USTALONE PRZEZ KOMORNIKA KOSZTY

 

Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 30 kwietnia 2012 roku w sprawie sygn. akt SK 4/2010 usankcjonował możliwość miarkowania przez sąd wysokości opłaty egzekucyjnej co wiąże się z charakterem tej opłaty oraz sposobem jej obliczania i egzekwowania przez samego komornika i nie może być jednak traktowana jako cena za wykonane przez niego czynności.

Sędziowie uznali art. 49 ust. 1 zdanie drugie oraz art. 49 ust. 2 ustawy o komornikach sądowych i egzekucji jest zgodny z art. 2 oraz art. 64 ust. 2 Konstytucji.

Sędziowie podnieśli, że mechanizm miarkowania przez sąd wysokości opłaty egzekucyjnej nie stanowi instrumentu ograniczania należnej komornikowi opłaty egzekucyjnej, ale korekty jej wysokości ustalonej w sposób niezgodny z wolą ustawodawcy. Natomiast sprzeczne z zasadą sprawiedliwości społecznej byłoby uzyskiwanie przez komornika rażąco zawyżonych dochodów z opłat egzekucyjnych, które nie są adekwatne do nakładu pracy.

Trybunał zwrócił też uwagę na istotne odrębności przedmiotowe opłaty egzekucyjnej oraz wynagrodzenia za zastępstwo procesowe wykonywane z urzędu bądź wynagrodzenia za czynności notarialne, za które płaci Skarb Państwa. Tylko komornik jest upoważniony do przymusowego egzekwowania należnej mu opłaty egzekucyjnej. Komornik samodzielnie ustala wysokość należnej mu opłaty egzekucyjnej, a sąd jedynie w wyjątkowych wypadkach jest uprawniony do jej miarkowania. Natomiast wynagrodzenie pełnomocnika z urzędu lub notariusza jest zawsze określane przez sąd a nie samego zainteresowanego.

 

DŁUŻNIK - SPÓŁKA Z O.O. POWINNA BYĆ ZWOLNIONA OD KOSZTÓW SĄDOWYCH

 

Trybunał Konstytucyjny rozpoznając w dniu 15 maja 2012 roku pytanie prawne Sądu Okręgowego we Wrocławiu dotyczące możliwości zwolnienia dłużnika - wnioskodawcy od ponoszenia opłaty sądowej za wniosek o ogłoszenie upadłości (sygn. akt P. 11/2010) uznał, że spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, która zgłasza wniosek o ogłoszenie upadłości ma prawo domagać się zwolnienia od ponoszenia opłaty sądowej.

Trybunał stwierdził, że art. 32 ust. 1 ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze w zakresie, w jakim dotyczy dłużników będących spółkami z ograniczoną odpowiedzialnością, jest niezgodny z art. 45 ust. 1 w związku z art. 31 ust. 3 Konstytucji.

Sędziowie zauważyli jednak, że powody, dla których dłużnik - wnioskodawca ubiega się o zwolnienie z kosztów sądowych mogą być bardzo różne. Mogą być zawinione przez dłużnika - wnioskodawcę, albo zupełnie od niego niezależne. Ustawodawca musi określić przesłanki, którymi należy się kierować przy zwolnieniu dłużnika - wnioskodawcy od opłat sądowych. Natomiast o zwolnieniu od opłat sądowych powinien rozstrzygać w konkretnej sprawie sąd z uwzględnieniem tych przesłanek oraz fundamentalnej roli prawa do sądu w społeczeństwie demokratycznym i ryzyka, które w oczywisty sposób obciąża każdego, kto realizuje przedsięwzięcie gospodarcze.

Ponieważ wyrok TK jest zakresowy i nie usuwa ryzyka niekonstytucyjności art. 32 ust. 1 Prawa upadłościowego i naprawczego, konieczna jest interwencja ustawodawcy, który, jeśli zdecyduje się na odrębne od zasad ogólnych, wynikających z ustawy o kosztach, uregulowanie zwolnienia od kosztów sądowych dłużnika w postępowaniu upadłościowym, winien to uczynić z uwzględnieniem wymogów konstytucyjnych.

 

ZNIESIENIE AWANSÓW POZIOMYCH SĘDZIÓW JEST KONSTYTUCYJNE

 

Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 8 maja 2012 roku w sprawie sygn. akt K. 7/2010 orzekł, że uzyskanie awansu poziomego nie było tożsame z powołaniem sędziego w rozumieniu ustawy zasadniczej.

Trybunał orzekł, że dzięki tego rodzaju awansom sędzia, pozostając w sądzie instancji niższej, uzyskiwał status sędziego instancji wyższej. Wiązało się to również ze wzrostem uposażenia. Awansować w ten sposób mogli sędziowie, którzy nienagannie orzekali co najmniej 15 lat.

Trybunał zawyrokował, że: art. 4 pkt 1 ustawy z 2008 r. o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw nie jest niezgodny z art. 178 ust. 2, art. 179 i art. 180 ust. 2 Konstytucji. Natomiast art. 5 powyższej ustawy jest zgodny z art. 2 ustawy zasadniczej.

Wnioskodawca podnosił, że zaskarżona ustawa osłabia prestiż sędziów przez pozbawienie ich z mocy prawa stanowisk sędziowskich uzyskanych w wyniku powołania, co jest oczywistym pogorszeniem statusu zawodowego sędziów i prowadzi do całkowitej deprecjacji aktów powołań. Jednocześnie wnioskodawca podniósł, że kwestionowany akt godzi w zasadę nieprzenaszalności sędziów, wynikającą z art. 180 ust. 2 konstytucji.

Trybunał nie przyznał racji tym zarzutom i doszedł do wniosku, że akt powołania wpisany w konstrukcję takiego awansu nie był tożsamy z kategorią powołania funkcjonującą na gruncie przepisów Konstytucji.

Wniosek, który w tej sprawie złożył Prezydent, dotyczył też naruszenia zasady ochrony praw nabytych względem prokuratorów. Wnioskodawca nie przedstawił jednak żadnych dodatkowych argumentów, mogących uzasadniać ten zarzut.

Sędziowie Trybunału zauważyli, że przenoszenie na pozycję ustrojową prokuratorów argumentacji bazującej wyłącznie na konstytucyjnym unormowaniu statusu sędziów, jest nieuprawnione, a organizacja prokuratury jak również status prawny prokuratorów, pozostaje poza zakresem regulacji konstytucyjnej.

 

 

 

Obsługa techniczna, projekt i wykonanie: Ekspert IT Rafał Niewiadomski / GREEN PREMIUM
Copyright © Izba Notarialna w Łodzi. Wszystkie prawa zastrzeżone.